‘Kom hiér met je geld…..!!’

Jan Boer Kom hier met je geld!

Loop ik door de winkel, zie ik alle aanbiedingen vanuit alle hoeken naar mij schreeuwen: “Neem mij mee, dan krijg je er twee!”

Reclame… geld verdienen….. prikkelen, maakt niet uit hoevéél je koopt, als je maar koopt!! Dat is de achterliggende boodschap. We leven met een heleboel mensen op een wereldbolletje en al die mensen willen het allemaal ‘goed’ hebben.

Bij veel mensen is het besef allang doorgedrongen, dat we heel voorzichtig moeten zijn met wat er groeit en bloeit en met wat er in de grond zit en dat we op de rem moeten trappen. Maar nee, hoor… We hebben juist een enorme industrie opgetuigd, die maar op één ding uit is: “Kom hiér met je geld!” Geld verdienen, steeds meer, en liefst nog wat erbij, maakt niet uit, als je maar verdient. Kom ik in een hotel: iedereen is vriendelijk voor mij (Kom hiér met je geld!) Ga ik naar het restaurant: hetzelfde (Kom hiér met je geld!). De grote loterijen maken me stapelgek met hun vervelende reclames (Kom hiér met je geld!) Zo kan ik eindeloos doorgaan: reclames over brillen, gehoorapparaten vervuilen de tv.

Geld is doel geworden, waar het ooit een middel was. Ooit draaide de wereld om zijn as, nu om geld. Dat kost natuur en milieu vroeg of laat de kop. De reclame-industrie heeft zich tot een machtig, nauwelijks te passeren apparaat ontwikkeld. Maar waaróm moet je eigenlijk reclame maken? Wat is de zin? Moeten we de wereld dan dood- of leegverkopen? Veel mensen ergeren zich aan de reclameboodschappen, die de hele dag om je trommelvliezen zeuren of die je voor ogen krijgt. Niks van wat daar voorbij komt, heb je echt nodig. Daar heb je het woord: nodig!

Willen we de wereld op adem laten komen, dan moeten we helemaal van die reclame-industrie af. Ja, het zal een aantal mensen hun baan kosten, maar zo doorgaan gaat ons allemaal op den duur alles kosten…. staan we samen met lege handen en een geplunderde aarde. Vroeg of laat zullen we er met elkaar toch aan moeten geloven: gaan we de ene kant op: ego-logisch? Of de andere kant: eco-logisch? Ego-logisch: genieten, consumeren, profiteren met oogkleppen op, totdat de boel spaak loopt. Eco-logisch: met beleid alleen dat eruit pikken, wat je écht nodig hebt. Neem een voorbeeld aan de dieren.

Verbeter de wereld, begin met mezelf en laat de wereld weer om zijn as draaien.

Delen mag. Graag zelfs.